Font Size

SCREEN

Profile

Layout

Menu Style

Cpanel

Tulburarea afectiva sezoniera

Odata cu schimbarea anotimpului apar schimbari si la nivelul organismului uman datorita dereglarii ceasului biologic. De exemplu odata cu schimbarea fusului orar apar diferite dereglari fizice si emotionale, la trecerea la ora de iarna nivelul melatoninei din organism, substanta  implicata in regularea ritmului circadian si care influenteaza declansarea somnului, creste producand o stare de somnolenta mai accentuata iar nivelul serotoninei, neurotransmitator ce influenteaza starea afectiva scade accentuand starea de tristete. Multe din schimbarile organismului ce intervin odata cu schimbarea anotimpului se datoreaza diferentelor ce tin de lumina solara si temperatura.

Tulburarea afectiva sezoniera cunoscuta si ca depresia sezoniera este o tulburare influentata de aceste schimbari si in care oamenii experimenteaza simptome depresive odata cu schimbarea anotimpului, existand tulburare afectiva sezoniera de iarna, vara, toamna  sau primavara. Persoanele care manifesta tulburarea afectiva de toamna sau iarna experimenteaza simptome ca dificultati de trezire, senzatie de rau in cursul diminetii, lipsa de energie. Iarna avem tendinta sa consumam alimente nesanatoase in cantitati mari fapt ce duce la cresterea in greutate, acest lucru putand accentua starea depresiva, la fel ca si lipsa activitatilor sociale, izolarea si retragerea in munca si activitati casnice. Persoanele care experimenteaza primavera sau vara depresii prezinta insomnie, anxietate, iritabilitate, scaderea apetitului, scadere ponderala, izolare sociala. Astfel tulburarea afectiva sezoniera nu este depresie insa daca nu este gestionata intr-un mod sanatos se poate agrava ajungandu-se la depresie sau tulburare bipolara, cei care sufera de tulburare afectiva sezoniera manifestand episoade depresive intr-o anumita perioada a anului si stare de remisie in celelalte anotimpuri. In mod normal organismal uman se adapteaza in decurs de cateva zile la schimbarile de lumina, caldura si fus orar insa daca aceste simptome se prelungesc se recomanda vizita la un psiholog de specialitate.

Pentru a preveni aceasta tulburare este importanta o alimentatie sanatoasa bazata pe fructe, legume, alimete bogate in omega 3 si vitaminele B6 si B12 ce au efecte benefice asupra starii emotionale dar si uleiuri vegetale si seminte ce contribuie la protejarea si buna functionare a creierului. Alaturi de o alimentatie sanatoasa este importanta si activitea fizica, activitatea sociala dar si sa ne rezervam timp pentru noi insine pentru a face lucruri care ne fac placere, pentru a avea grija de corpul, mintea si sufletul nostru.

Psiholog Ioana Druiu

Cabinet psihologic PsyEvolution

www.psyevolution.ro

Read 396 times

Monthly Newsletter

Keep up to date on the latest from our network:

Connect with us

BT Twitter Feeds